cars

Роздрібні аптечні продажі в 2022 році Підсумкові оцінки

Рік що минув, виявився, мабуть, одним з самих драматичних за всю сучасну історію України. Військова агресія з боку сусідньої держави, що почалася на початку року, призвела до окупації майже 20% території та руйнуванню інфраструктури уздовж всієї лінії бойового зіткнення. Також суттєвим чином на стан економіки вплинули регулярні обстріли з частковим, а іноді й повним руйнуванням об’єктів енергетичної, і не тільки, інфраструктури.

В залишку, за підсумками року, ми маємо падіння ВВП України на 30,4%. Окрім падіння економіки на ринкову ситуацію суттєво вплинули міграційні процеси.

За весь 2022 рік з України виїхало понад 14,5 млн. українців. В державі зареєстровано 4,7 млн. внутрішньо переміщених осіб. Кількість людей, що повернулися назад, вже перевищила 7 млн. осіб.

На тлі всіх цих процесів відбулося скорочення кількості аптечних закладів.

Не ставлячи на меті більш детальний розгляд міграційних та соціально-економічних процесів, зупинюсь лише на таких впливових чинниках, як фінанси та попит в аптечному бізнесі, що є невід’ємною  часткою повсякденного існування нашого суспільства.

Дивлячись на війну, здавалося б, що загальний товарообіг в аптечних продажах 2022 року мав би впасти. Але ні. Ринок в грошовому вимірі зростає, та ще й доволі високими темпами. Правда, для всіх нас це зростання є дещо оманливим. Воно проходило на тлі суттєвого падіння попиту, що супроводжувався зростанням цін, тобто сильним впливом інфляційних процесів. На цих моментах зупинимось детальніше.

Роздрібні аптечні продажі зросли в 2022 році на 13,4% в гривневому еквіваленті та склали 143 млрд. грн. При цьому попит впав майже на 10% (-9,7%) до 1,2 млрд. упаковок.

Всі ці процеси проходили на фоні зростання середньозваженої ціни. Вона збільшилася на 25,6%. В грошовому еквіваленті — це зростання ціни на 22,8 гривень. Детальний аналіз вказує, що рівень інфляції в аптечних продажах склав 18% (1,180). Але він виявився нижчим, ніж рівень споживчої інфляції в Україні загалом (26,6%) за даними НБУ.

Відмітимо, що між рівнем інфляції та темпом зростання середньозваженої ціни намітилася доволі велика різниця. Причина в тому, що на зростання середньозваженої  ціни впливає не тільки власне подорожчання (інфляція), а й зміни структури товарного портфелю. Частина товарів перестала продаватися внаслідок логістичних проблем та періодичних зупинок виробництва на окремих вітчизняних підприємствах. Частина товарів з’явилася в 2022 році та не була в продажі в 2021-му. В економіці ціни це називається змінною часткою товарного портфелю. Вплив цієї частки на зміну ціни був мінімальним (не більш 1% в структурі впливу).

Друга важлива складова, що вплинула на зростання середньозваженої ціни, це зміна структури споживання (структурний зсув). Його частка в зростанні ціни склала 25% (5,68 грн). Це коли люди при купівлі віддають перевагу товарам з більшою ціною. До речі, в наймасовішій групі — Лікарські засоби — ситуація, навпаки, була іншою. Люди намагалися купити більш дешеві товари, а частка показника була від’ємною (-2,7 грн) на фоні трохи більшої за ринок інфляції (1,182).

Максимальний вплив на зростання середньозваженої ціни показала інфляція. В структурі зростання її вклад склав 73,9% (16,87 грн.).

Товарообіг. Розглянуті вище процеси відображають узагальнену оцінку всього ринку. Зрозуміло, що окремі товарні групи поводилися зовсім інакше. Найбільші темпи приросту продажів  (більше 20%) були в таких групах, як Косметика (загалом) та Санітарно — гігієнічні вироби. Але на відміну від Косметики це супроводжувалося падінням споживацького попиту більш ніж на 6%. В Косметиці попит зростав на 4,5%.

Попит. Найбільші темпи приросту попиту були в групі Біологічно активних речовин (БАДи). Попит виріс на 9,6% при зростанні ціни набагато нижче середньоринкової (9,6%).

Ціна. Найбільші темпи приросту середньозваженої ціни були в групі Вироби медичного призначення (64%). При цьому інфляція в сегменті складала всього 16%, що нижче за середньоринкову.

Дивлячись в найближче майбутнє з урахуванням війни, що продовжує тривати, можна стверджувати, що  згадані вище тенденції, на жаль, збережуться. Попит може трохи вирости з урахуванням низької бази 2022 року. Товарообіг продовжить своє зростання за рахунок поточної інфляції. Але це вже інша тема.

 

Всім нам Перемоги!

Тримаймося.

Сергій Єрьоменко,

директор компанії “Бізнес Кредит”