Вже майже два роки як країна перебуває в стані виснажливого, кривавого марафону. І незважаючи на весь драматизм подій, що відбуваються, Україна не тільки тримається, але й ще має сили на невеликий поступовий розвиток. Не став виключенням і ринок роздрібних аптечних продажів.
В грошовому вимірі об’єм роздрібних продажів продовжив своє зростання. Так, темп приросту об’єму товарообігу склав 21,6% в порівнянні з минулим 2022 роком. На причинах такого зростання зупинимося пізніше.
Розглядаючи річне зростання, зауважимо, що воно в контексті товарних груп відбувалося нерівномірно. Група «Лікарські засоби» в грошовому вимірі зростала повільніше, ніж весь ринок (19,69%). Лідерами в темпі зростання об’єму товарообігу стали групи «Мінеральні води» та «Дієтичні добавки» — 55,8% та 47,43% відповідно. Також трошки вище за середньоринковий темп було збільшення продажів в сегменті «Косметика» — 24,7%. Але якщо детальніше глянути на цей сегмент, то в одній з його складових — сегменті «Лікувальна косметика» — зростання сягнуло 47,1%. Перелік основних товарних груп наведено в таблиці 1.
Дещо інакше виглядала динаміка товарообігу в натуральному вигляді. Другий рік поспіль ми бачимо скорочення споживчого попиту (Мал. 1.).
Мал. 1. Динаміка споживчого попиту в аптечному секторі ринку.
Попит демонструє продовження тренду, що падає вже другий рік поспіль. В відсотковому вигляді падіння вже сягло 14% в порівнянні з довоєнним 2021 роком.
Звичайно, головним чинником цього явища є зменшення кількості населення України.
Аналізуючи по сегментах, відмітимо, що позитивні значення темпів приросту попиту мали всього чотири групи ( Таб. 2.). Особливо відмітимо групу «Дієтичні добавки», тому що вона друга за розміром на ринку і внесла вагомий вплив в те, що показник темпів приросту не став ще більш від’ємним. Час від часу звертаємо увагу на динаміку розвитку групи, оскільки темп її зростання вже кілька років має позитивні значення. Звичайно, і її частка в загальній структурі ринку невпинно зростає.
З впевненістю можна констатувати, що падіння споживчого попиту в абсолютних значеннях тісно корелює зі зменшенням чисельності населення України. Конкретні значення регресійного і кореляційного аналізу наведемо вже тоді, коли дані про реальну чисельність населення будуть відкриті.
Скрутні умови, що склалися в країні, відбиваються і на особливостях споживчих переваг. Мається на увазі перерозподіл вподобань щодо продукції вітчизняного та іноземного виробництва. В цьому ракурсі темп приросту об’єму продажів товарів (гривня) вітчизняного виробництва набагато випередив об’єми продукції, що мала імпортне походження. І це зрозуміло, бо продукція вітчизняного виробництва в своїй більшості дешевша за імпортну, а з рівнем доходів і з ризиком їх втратити у покупців, на жаль, не все гаразд ( Таб 3.).
Звісно, ці явища відбились і на зміні рейтингових позицій компаній, а перерозподіл в бік покращення рейтингового статусу вітчизняних виробників дещо посунув представників іноземної фарміндустрії ( Таб. 4. ).
Ці явища на стратегічному горизонті подій можна розглядати як знакові, що показують початок формування тренду на поступове збільшення впливу вітчизняних компаній в процесі змін ринку.
Стосовно причин, що викликали зростання роздрібного товарообігу на тлі поступового зменшення попиту, відмітимо наступне. Головним локомотивом в структурі зростання продажів є інфляційна компонента. Якщо в довоєнному періоді індекс інфляції на фармацевтичному ринку України рухався майже синхронно з індексом інфляції для всієї економіки, то на цей час ситуація дещо змінилася. Зрозуміло, що фармацевтична складова в структурі формування економіки держави не перевищує 3 — 5%, тому, з одного боку, її вплив на загальнодержавні зміни невеликий, а з іншого боку — сектор є більш динамічним, коли виникають загальні зміни будь-якого напрямку. Так, в 2022 році індекс інфляції в аптечному сегменті поводився більш консервативно і відставав від загальнодержавного показника. Ми бачили, що аптечна продукція дорожчає не так швидко, як, наприклад, енергоносії та інше. Тепер, коли НБУ рапортує, що за ітогами 2023 року рівень інфляції склав 5.1%, то індекс інфляції в аптечному сегменті склав 16.7%, при тому, що середньозважена ціна зросла на 27.7%. Власне, цей фактор (інфляційний) і є відповіддю на питання, за рахунок чого відбулося зростання об’єму продажів в 2023 році.
Детально розглядати інфляційну і споживчу складову не будемо. Обмежимося лише тим, що в різних сегментах ринку вона була дуже різною, але загалом — 16.7 відсотків. Скоріше за все, показники інфляції будуть рухатися услід за загальним рівнем інфляції в Україні з певною інерційною затримкою. В цьому ми зможемо пересвідчитись, коли побачимо результати вже перших місяців поточного 2024 року.
Взагалі ж, ринок почувається непогано, долаючи виклики та ризики, накладені війною. Тому залишається побажати всім успіху, перемоги, миру та удачі!
Сергій Єрьоменко,
Директор компанії «Бізнес Кредит»