cars

Підсумки першого півріччя 2023 року на ринку аптечних продажів

Аптечні роздрібні продажі в Україні у першому півріччі 2023 року збільшилися на 19,4% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Це збільшення відбулося на тлі падіння попиту на 10%. Середньозважена роздрібна ціна зросла на 33,2%.

Найбільше зростання цін спостерігалося в сегменті мінеральних вод. Середньозважена ціна зросла майже на 39% . Також сильно подорожчали товари з сегменту виробів санітарно-гігієнічного призначення (32,6%) та сегмент перев’язувальних матеріалів (31,3%)

Лікарські засоби, як найбільший сегмент ринку, подорожчали в 1,22 рази при тому, що середньозважена ціна виросла на 27%.
Окремим життям існує сегмент біологічно активних речовин (БАДи). На тлі стрімкого зростання товарообігу (Isv склав 1,51) ціни збільшилися в 1,21 рази одночасно зі зростанням попиту більше ніж на 17%. Тобто ми вже на протязі кількох років бачимо поступове збільшення сегменту.

Сегменти, де значно збільшився попит:
БАДи — зростання в 1,17 рази (інфляція в сегменті 21%)
Побутова хімія — зростання в 1,27 рази (інфляція в сегменті 21%)
Мінеральні води — зростання в 1,16 рази (інфляція в сегменті 31%)

Сегменти, де інфляційне зростання цін було найбільшим:
Санітарно-гігієнічні вироби — інфляція склала 41% (попит впав на 21%)
Мінеральні води — інфляція перевищила 30%
Перев’язувальні матеріали — інфляція 28,6%
Косметика — інфляція 25% при тому, що попит зберігся на минулорічних значеннях.

В сегменті лікарських засобів інфляція не виходила за межі середньоринкової (22,8%), при тому що попит закономірно падає. Значення падіння склали 5,8%.

В аналізі середньозваженої ціни ситуація наступна:
Середньозважена ціна виросла в 1,33 рази. В абсолютних значеннях це зростання більше ніж на 34 гривні. При тому ж індекс інфляції показав зростання в 1,23 рази (це зростання на 25 грн 60 коп. від минулорічних значень). Решта впливу на зростання цін склали зміни в структурі споживання (8,09 грн.). Тобто частіше ціни активно підвищувалися в тих сегментах, де зростало споживання.

Зміна структури ринкового портфелю також вплинула на структуру зростання ціни, але не істотно. За рахунок того, що на ринку з’явилися товари, що були відсутні минулого року, ціна додала 91 копійку.

Товари, що в силу обставин не продавалися цього року, призвели до «здешевлення» ціни на 31 копійку.

Ми отримали вплив всіх складових на зростання середньозваженої ціни:
34,31 грн. = 25,62 + 8,09 + 0,91 — 0,31

Таким чином, головним важелем, що вплинув на зростання цін, була власне інфляція. Вона ж була і головним чинником в структурі зростання товарообігу на фоні падіння попиту.

Поточна ситуація вказує, що ці процеси продовжуватимуться і надалі — зростання цін на тлі падіння попиту. Але вплив цих процесів буде поступово зменшуватись по мірі наближення до перемоги.