Лихо, яке трапилось з Україною, призвело до глобальних змін в аптечному бізнесі. Падіння попиту, інфляційний тиск, катастрофічне зростання ризиків (як логістичних, так і реалізаційних) призвели до того, що бізнес почав шукати оптимальні шляхи для свого зміцнення. Але, як показує час, не все проходить так, як гадається.
Пройшов перший квартал поточного 2023 року. Україна вже другий рік живе в умовах війни. Більше 7 мільйонів громадян знаходяться у вимушеній еміграції. ВВП країни впав. Населення збідніло. Звичайно, все це відбивається і на аптечному бізнесі, специфічність якого, перш за все, сформована потребою людей в ліках. Людина, що хворіє вимушена нести великі витрати на лікування і відмовляти собі багато в чому, але знайти гроші на ліки. Тому аптечний бізнес, особливо в часи випробувань, несе велику відповідальність окрім інтересів бізнесу як такого.
Оцінка ситуації з аптечними продажами є гарним маркером стану, в якому опинилося суспільство як в економічному, так і в соціальному аспектах.
Оскільки масштаб змін краще спостерігати на відстані, розглянемо не звичайний аспект, коли порівнюємо поточний квартал з попереднім, або аналогічним періодом минулого року, а в якості порівнювального візьмемо період, коли все було добре, не було епідемії (вона тільки но починалася), не було війни. Оптимальною точкою порівняння в цьому плані є перший квартал 2020 року.
Розглянемо його в якості базового періоду, тобто періоду, з яким будемо проводити порівняння.
Що маємо на поточний момент на роздрібному ринку аптечних продажів?
Деякі популярні товари зникли з радарів. Багато закордонних компаній або перейшли до режиму максимальної економії, або взагалі тимчасово закрили свої представництва. В підсумку маємо або зникнення, або перебої з постачанням деяких популярних товарів.
Попит
В порівнянні з першим кварталом 2020 року попит в роздрібних аптечних продажах впав на 28,6%. Тобто весь ринок “обвалився” на третину! Найбільше постраждали такі товарні групи, як ‘Побутова хімія’, темп приросту (падіння) попиту в якій склав -82%, ‘Вироби медичного призначення’ -73,8%, ‘Санітарно-гігієнічні вироби’ -41%, ‘Косметика’ -38,3%. Перелік можна продовжувати. Не стали виключенням і такі групи, як ‘Вироби для парентерального введення’, ‘Супутні товари’, ‘Медична техніка’ тощо.
Але на тлі таких драматичних процесів маємо і дещо інші результати. Так, сильне зростання темпів приросту попиту склав сегмент ‘Біологічно активні добавки’ (БАДи). Показник збільшився більше ніж на 70%. Дещо менше зростання показав сегмент ‘Лікувальна косметика’. Він збільшився на 10%. З цими сегментами ситуація зрозуміла, ми бачимо, з одного боку, продовження тренду поступового “переповзання” товарів з групи ‘Лікарські засоби’, а з другого — приток нових засобів, завдяки більш легкому входу в аптечний ринок порівняно з товарами, що мають статус ліків. І цей тренд продовжується вже декілька років. Але в такі кризові часи, як зараз, всі протиріччя загострюються. Це проявляється в “стрибках” попиту як позитивного, так і негативного напрямку.
Продажі
Принципово інша картина складається з точки зору продажів (гривня). Продажі аптечної продукції у грошовому еквіваленті невпинно збільшуються. За цей період загальний товарообіг в гривні збільшився на 57%. Безперечним лідером була група ‘Біологічно активних добавок’. Її зростання склало майже 160%. В порівнянні з сегментом ‘Лікарські засоби’ (темп приросту 54%) зростання більш ніж жваве. І воно продовжується. Також досить потужне зростання продажів було в групі товарів ‘Лікувальна косметика’ (97,5%). Позитивне зростання демонструвала і решта товарних груп. Але вже на такими “проривними” темпами. Негативним винятком стали ‘Дезинфікуючі засоби’ (-90%), ‘Побутова хімія‘ (-49%). Причини зрозумілі — в березні 2020 року був короткочасний ажіотажний сплеск продажів товарів, прямо чи опосередковано затребуваних суспільством на хвилі розпочатого ковідного хайпу.
Ціни
Картина з потужним зростанням продажів стає зрозумілішою, коли починаємо аналізувати цінову ситуацію. Ціни за цей період злетіли вгору на 120%. Безумовним лідером в грошових перегонах став сегмент ‘Вироби медичного призначення’. Зростання цін там склало 396%. Але платою за таке зростання стало різке падіння попиту більш ніж на 70% (мабуть, програли всі). До речі, та ж сама товарна група БАДів була більш поміркована в своїх цінових пристрастях. Зростання середньозваженої роздрібної ціни склало 51%, що в два рази нижче за середньоринковий рівень.
Зміни цінників на лікарські засоби були теж менші, ніж середньоринкові показники, і склали 84% від рівня цін першого кварталу 2020 року.
Взагалі, ті товарні групи, де ціни зростали набагато швидше, ніж ринкові, в цілому поплатилися падінням споживчого попиту, а покупці знайшли аналогічну продукцію в інших джерелах збуту, зокрема на ринку FMCG.
Підсумовуючи загальні оцінки, бачимо, що лихо, яке трапилось з Україною, призвело до глобальних змін в аптечному бізнесі. Падіння попиту, інфляційний тиск, катастрофічне зростання ризиків (як логістичних, так і реалізаційних) призвели до того, що бізнес почав наздоганяти втрачений прибуток. А можливостей, окрім керування ціною, в такий час замало. Тому дехто так захопився перекладанням ризиків на плечі покупців, що втратив певну частку споживачів.
В цілому ж, ринок аптечних продажів непогано тримається, і я думаю, що стає більш міцним і загартованим. До речі, хоча це ще і не видно неозброєним оком, ми вже маємо новий ринок, здатний виживати в доволі складних умовах. Ті, хто виживуть, будуть набагато конкурентоспроможними і успішними в майбутньому.
Всім перемоги та миру !
Сергій Єрьоменко